Jövő
Terminal 5
2001. november 30-án Stephen Byers közlekedési miniszter bejelentette, brit kormány döntését, miszerint megadják az engedélyt az ötödik terminál tervezésének elkezdéséhez. A tervek szerint 2008. március 3-án 04:00 órakor átadják az épületet, de a teljes építkezés 2015-ig tart. Mikor kész lesz, a reptér a mostani 68 milliós helyett 90 milliós utasforgalmat képes évente lebonyolítani.
Az engedélyek beszerzése előtt a brit történelem leghosszabb nyilvános vizsgálata folyt le, ami négy évig tartott. A BAA-nek 1993-ban egy induló kérelmet kellett elkészítenie, amit a bizottság a következő szempontok alapján értékelt:
A bővítés gazdasági hatásai
Fejlesztési hatások/regionális tervek
Földhasználati politika
Felszínátalakítás
Zaj
Levegőminőség
Közbiztonság
Építkezés
A BAA pályázatának leghangosabb támogatói a British Airways és a BMI voltak. Olyan szervezetek is támogatták a kezdeményezést, mint a British Chamber of Commerce (Brit Kereskedelmi Kamara), London Tourist Board (Londoni Turisztikai Testület), General Workers' Union (Általános Munkásunió). Ezek a szervezetek azzal érveltek, hogy a bővítés elengedhetetlen, ha a reptér meg akarja tartani vezető pozícióját.
A terv ellenzői a környezetvédelemre, a közlekedési dugókra, levegőszennyezésre és a megnövekvő zajterhelésre hivatkoznak. Köztük van a Friends of the Earth (A Föld barátai) szervezet és 11 londoni kerületi önkormányzat.
A közlekedési hálózatot is fejlesztik, hogy elbírja a megnövekedett igénybevételt. Az M25-ös autópálya 14. és 15. leágazása között egy új bekötőutat építenek az új terminálhoz. A Heathrow Expressnek és a Piccadilly Line-nak is lesz Heathrow Terminal 5 nevű megállója.
2008-ban adják át a 4 milliárd fontot és több mint 20 000 ember munkáját igénylő T5-öt. A munkák a második mellékterminál építésével folytatódnak, ami a főterminálhoz egy, az utasokat automatikusan átszállító rendszerrel lesz összekapcsolva. 2005-ben ez volt a legnagyobb építkezés Európában. Az előbb említetteken kívül épül itt még többemeletes parkolóház, a világ első Personal Rapid Transit rendszere, (ez köti össze a parkolót a terminállal), hotel, energiaköszpont, autós alagutak.
Az épületeket a Richard Rogers Partnership tervezte, a legnagyobb építészeti vállalkozás a Pascall + Wattson volt, akik repülőterek és közlekedési létesítmények építésére specializálódtak. A fő terminálépületet (Concourse A) egy egynyílású hullámzó acéltető fedi, kelet-nyugati kiterjedése 90 méter lesz. Az induló utasok a harmadik szintre (a beszálló szintre) a többszintes bevásárlóközponton keresztül lifttel vagy mozgólépcsővel érkeznek. A becsekkolást követően az utasok a külső részről láthatják a leszállópályákat és a kifutópályákat.
Jelenleg ez Európa legnagyobb repülési beruházása. A tervek szerint 2008. március 30-án lesz kész. 30 millió utasról fog gondoskodni, és ez lesz a British Airways terminálja, minden BA gép innen fog indulni. A munkálatok során két folyót el fognak terelni a mostani folyásirányából.
Ez lesz az újonnan érkező Airbus A380 gép terminálja, egy melléképületet kifejezetten ennek céljára építenek ki.
Harmadik kifutópálya
Az ezt a repteret használó nagyobb légitársaságok már régóta hangoztatják egy harmadik hosszú kifutópálya szükségességét. Akik ellenzik a Terminal 5 megépítését, hasonló indokokkal ellenzik a harmadik kifutópályát is. 2003. december 14-én a közlekedési miniszter, Alistar Darling közreadott egy kormányjelentést az brit repülés jövőjéről. A legfontosabb cél az, hogy egy harmadik kifutópálya épüljön 2020-ra úgy, hogy a tulajdonosai figyelembe vesznek olyan környezetvédelmi szempontokat, mint a repülőgépek zaja, közlekedési dugók és levegőszennyezés. Sipson teljes területe és Harmondsworth nagy része eltűnne, beleértve a templomot és a beszedett tizedek tárolására szolgáló magtárat.
Úgy tűnik egy hatodik terminál is társul az új kifutópályához. Így a teljes kapacitás évente 115 millió utas fogadására tenné alkalmassá Heathrowt. Erre a projektre még nincs kijelölve terület és időbeosztás.
|